2018-04-08 16:52Press releases

Slik ble tidenes drømmepåske i Lillehammer og Gudbrandsdalen

Påsken 2018 ble en skikkelig drømmepåske på alle mulige måter. Med fantastisk vær, flotte forhold i løyper og bakker, besøksrekorder og stor vekst i omsetningen, må vi kunne kalle det for tidenes påske.

I tillegg til at sosiale medier bugner over av fantastiske bilder fra fornøyde påskegjester i regionen, har påsken vært fantastisk bra også med tanke på omsetning i reiselivsbedriftene. –Påsken 2018 ble en skikkelig drømmepåske både for gjestene og for nærlingslivet, sier Ove Gjesdal, daglig leder i destinasjonsselskapet Visit Lillehammer.

Visit Lillehammer dekker fjellområdene Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Sjusjøen, Nordseter, Gålå, Espedalen, Venabygdsfjellet, Kvamsfjellet og Synnfjell. Området har over 2300 km med noen av verdens beste langrennsløyper, og noen av landets største og beste alpinanlegg. I vintersesongen fra november til april har regionen i overkant av en halv million gjestedøgn.

Stor økning i alpinanleggene

Odd Stensrud, daglig leder i Alpinco melder om stor økning i alpinanleggene. Både Hafjell Alpinsenter og Kvitfjell Alpinanlegg har en økning i skidager på hele 50% sammenlignet med i fjor.

Foto: Gisle Johnsen, Hafjell

-Hafjell hadde totalt sett 58 411 gjester innom i påska. Dette er over 21 000 flere enn i fjorårets påske og 500 flere enn rekordpåsken i 2016. Langfredag ble dagen med størst besøk, hele 9070 gjester, sier Odd Stensrud.

I Kvitfjell var det totalt 30 733 gjester i påska. Det er nesten 10 000 flere enn i fjor, og hele 6300 flere enn i rekordpåska 2016. Langfredag ble beste dag i Kvitfjell med 4443 gjester. Kvitfjell nyter godt av den nye fjellsiden Kvitfjell Varden som har vært godt beslkt. Serveringsstedene i tilknytning til anleggene har også hatt stor økning.

Fulle overnattingssteder

Hoteller, hytter og leiligheter på fjelldestinasjonene har stort sett vært fulle, særlig siste del av påsken. For Pellestova har det vært den beste påsken noen gang, og hotellet har blitt et meget populært stoppested for langrennsgjestene generelt. Her fristes det med boller og kako. Trafikken er så stor, at Bjørn Rune Gjelsten nå har planer om å bygge et nytt serveringssted vegg i vegg - "Pellekroa".

Foto: Pellestoval Hotell

Byhotellene i Lillehammer har også hatt en flott påske, mye takket være VM i drill i Håkons Hall. Her stilte 683 utøvere fra 18 nasjoner verden over.

–Vi har hatt en helt magisk sesong med utrolige mengder snø i hele regionen, og med kuldegradene har forholdene holdt seg kjempebra. Når besøkstallene stiger og gjestene er fornøyde, så er det ingenting som er bedre enn det, sier Ove Gjesdal.

-Vi har fortsatt mange uker igjen med skiføre, og nå kan vi nyte godt av varmen fra sola også. Det er en flott periode vi går inn i. I år varer vintersesongen helt fra oktober til mai, avslutter han fornøyd.

About Visit Lillehammer AS

Visit Lillehammer er det lokale destinasjonsselskapet og turistinformasjonen for Lillehammer og Gudbrandsdalen. I vintersesongen fra november til april har regionen i overkant av en halv million gjestedøgn.

Contact(s)

Merethe Sandum