2018-11-28 13:00Press releases

Nå kan du stå på ski i hele regionen

Photo: Esben HaakenstadSkisesongen er i gang! Photo: Esben Haakenstad

Lillehammer, 28. november 2018:

Ta med skiene til fjells i helgen, nå kommer snøen! Det er duket for tidenes åpningshelg med ski på beina i ski-eldoradoet Gudbrandsdalen. Flere av alpinstedene åpner og flere kilometer med  langrennsspor ligger klare både nord og sør i regionen.

Pudderalarm?

Torsdag er det meldt snø, og det gjør løypekjørerne i regionen enda mer i ekstase. De tripper etter å få kjørt opp flere langrennspor. I tillegg til åpne langrennsløyper og alpinbakker ser det endelig ut til at værgudene er på skifolkets side.

-Vi krysser fingrene for at værmeldingen fremover er riktig. Snøen er enormt viktig for oss her i distriktet. Vi gleder oss til tidenes åpningshelg med julemagi på toppen av det hele i julebyen Lillehammer, sier reiselivssjef Ove Gjesdal i Visit Lillehammer.

Her kan du gå langrenn

Allerede nå er flere kilometer med langrennsspor klare til bruk i Lillehammer og Gudbrandsdalen. Forrige helg gikk Gålåsprinten av stabelen på Gålå og nå kan du teste langrennsformen i løypene som Petter Northug og Dario Cologna staket seg rundt i.

Verdens beste skiskyttere har åpnet sin sesong i de over 5 kilometer lange løypene på Sjusjøen, her ligger alt til rette for noen deilige timer i skisporet på fjellet. På Skeikampen og på Mosetertoppen i Hafjell er det også oppkjørte løyper.

-Nå er det kaldt og fint her og med all den snøen som er meldt torsdag så tror jeg vi kan kjøre opp 40 kilometer med løyper, det blir kanonforhold forteller Knut Erik "Balle" Hagen som kjører løyper på Skeikampen.

World Cup og verdens største skistjerner kommer til Lillehammer denne helgen og løypenettet gjøres klart på Birkebeinerer skistadion. Etter helgen kan du også teste formen i løyper i verdensklasse.

LES MER: Her kan du stå på ski

Her kan du stå alpint

Etter mye mildvær i høst har kuldegradene kommet og endelig er alpinanleggene klare til å åpne sine bakker. Hafjell åpner i tillegg en ny stolheis 1. desember som gir nok en familievennlig nedfart i alpinanlegget. Sjusjøen skisenter og Gålå Alpin åpner alpinbakker denne helgen. Kvitfjell, som har vært åpen siden høstferien, vil denne helgen utvide tilbudet sitt med løyper helt til topps.

-1.desember er det feiring av Hafjell sitt 30-års jubileum, med åpning av en helt ny stolheis, så vi gleder oss ekstra mye i år. Endelig er sesongstarten her og vi gleder oss til å ta imot mange skiglade gjester, sier markedsansvarlig i Hafjell Alpinsenter, Camilla Reinemo Fjellvang.

Magisk juletreskog midt i julebyen

Det blir ikke bare snømagi denne første helgen i advent. Julebyen Lillehammer åpner sin velkjente julegate og sine aktiviteter for fullt denne helgen. Midt i den kjente gågata på Lillehammer åpnes det i år en eventyrlig juletreskog. Kanskje er det også her nissen bor? I tillegg arrangeres blant annet det berømte julemarkedet på Maihaugen som drar tusenvis av besøkende hvert år.

Les mer: Tidenes adventshelg på Lillehammer

Foto: Esben Haakenstad

Det sjarmerende og ekte julemarkedet på Maihaugen arrangeres første helgen i advent.
Foto: Espen Haakenstad.

About Visit Lillehammer AS

Visit Lillehammer dekker områdene : Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Sjusjøen, Nordseter, Synnfjell, Gålå, Espedalen, Venabygdsfjellet og Kvamsfjellet. Området har over 2300 km langrennsløyper for både klassisk og skøyting og totalt 140 km alpinløyper. I vintersesongen fra november til april har regionen i overkant av en halv million gjestedøgn.

Contact(s)

Merethe Sandum